fbpx
De ’terugsluis’
In Nederland wordt naar aanleiding van het Reageerakkoord zo spoedig mogelijk een kilometerheffing voor vrachtverkeer ingevoerd. De inkomsten van deze heffing worden in overleg met de sector teruggesluisd (de ‘terugsluis’) naar de Nederlandse vervoerssector ten behoeve van innovatie en verduurzaming.
Maatregelenpakket

Het ministerie en de sector zijn een maatregelenpakket overeengekomen, onder andere gericht op de versnelde transitie naar ZE-vrachtvervoer in de vorm van batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens.

Het transitiepad

Om een beeld te krijgen van hoe deze transitie zich zal ontwikkelen, heeft EVConsult voor het ministerie het transitiepad van batterij-elektrische en waterstofvrachtauto’s geschetst voor de Nederlandse markt tot 2030 met een doorkijk naar 2050. Dit transitiepad geeft voor:
·     light duty (3,5-7t),
·     medium duty (7-18t) en
·     heavy duty trucks (>18t)
inzicht in de verwachte autonome groei van batterij-elektrische en waterstofvrachtauto’s, gebaseerd op ontwikkelingen in aanbod en kosten van zero-emissie-vrachtauto’s.

Bekijk hier het rapport Transitiestudie verduuurzaming wegtransport.