fbpx
PostNL Pakketten wil een schone en duurzame vloot. Hiertoe heeft EVConsult PostNL geholpen bij het bepalen, selecteren en realiseren van toekomstbestendige laadinfrastructuur.

Bestaande en nieuw te bouwen sorteercentra zijn al duurzaam ingericht, maar moeten de komende jaren ook gereed worden gemaakt voor bezorging met elektrische bestelbussen. Met de eerste set elektrische bestelbussen in aantocht, heeft PostNL EVConsult gevraagd om advies. EVConsult heeft PostNL in een gestructureerd adviestraject van circa 3 maanden geholpen bij het bepalen, selecteren en realiseren van een geschikte laadoplossing. Het traject bestond uit drie fases.

Fase 1: strategische voorbereiding. In de eerste fase heeft EVConsult workshops georganiseerd met betrokkenen vanuit PostNL (wagenparkbeheer, logistiek, technische installaties en inkoop) om tot strategische keuzes te komen met aandacht voor de business case, groeiprognoses, slim laden en energie management, het rijprofiel en schaalbaarheid.

Fase 2: marktbenadering. In de tweede fase heeft EVConsult een Programma van Eisen opgesteld en samen met de afdeling inkoop van PostNL een uitvraag voorbereid aan een vooraf geselecteerde groep van laadpaal leveranciers (CPOs).

Fase 3: selectie. In de derde fase heeft EVConsult samen met betrokkenen vanuit PostNL de offertes beoordeeld en gesprekken gevoerd met verschillende geschikte CPOs. Hieruit is een partij geselecteerd om op de verschillende sorteercentra laadpunten te realiseren.

Naar aanleiding van het traject is een eerste laadplein gerealiseerd op het nieuwe sorteercentrum in Amsterdam en vinden voorbereidingen plaats voor uitbreiding naar andere sorteercentra. Met de gekozen oplossing past het laden van de elektrische bussen geheel in het distributieproces. Innovatief aan de gekozen oplossing is de toepassing van dynamic load balancing: het laadvermogen van de laadpunten wordt dynamisch afgestemd op het energieverbruik van het gebouw. Hierdoor is het energieverbruik van het gebouw en de laadpunten samen geoptimaliseerd. Bert van Hulsen, installatieverantwoordelijke van PostNL, zegt hierover: “door toepassing van dynamic load balancing passen er meer laadpunten op dezelfde aansluiting en kan het aantal laadpunten in de toekomst gemakkelijk worden uitgebreid.’’ De gekozen oplossing draagt bij aan de ambitie van PostNL om op termijn geheel emissievrij te kunnen bezorgen.