fbpx

Uiterlijk vanaf het tweede kwartaal van 2026 komen er strenge eisen voor laadinfrastructuur bij zowel nieuwe woningbouw als utiliteitsbouw. Dat staat in de vierde versie van de Energy Performance of Buildings Directive (EPBD) die in 2024 door de EU definitief goed werd gekeurd.

Laadpunten bij nieuwe kantoorgebouwen

De nieuwe regels gaan een stuk verder dan de huidige regelgeving, en brengen aanzienlijke veranderingen met zich mee voor ontwikkelaars, vastgoedeigenaren, bedrijven en overheidsinstanties. Zo moeten bij alle nieuwe kantoorgebouwen laadpunten worden geïnstalleerd bij 50% van de parkeervakken, waar dat nu nog beperkt is tot een enkel punt.

Minimale eisen voor laadinfra

De richtlijn introduceert minimale eisen voor laadinfra bij gebouwen. De belangrijkste punten:

Nieuwe of gerenoveerde woningbouw met meer dan drie parkeervakken

  • Minstens één laadpunt in totaal
  • Voorbekabeling voor 50% van de parkeervakken
  • Loze leidingen voor de resterende parkeervakken

Nieuwe of gerenoveerde utiliteitsgebouwen met meer dan vijf parkeervakken

  • Eén laadpunt voor elke vijf parkeervakken. Bij kantoorgebouwen is dit één laadpunt voor elke twee parkeervakken
  • Voorbekabeling voor 50% van de parkeervakken
  • Loze leidingen voor de resterende parkeervakken.

Bestaande utiliteitsgebouwen met meer dan twintig parkeervakken

  • Of: één laadpunt voor elke tien parkeervakken, óf loze leidingen voor 50% van de parkeervakken.
  • Praktijkvoorbeeld: bij een winkelcentrumgarage met 50 parkeervakken houdt dit in: 10 laadpunten, 25 parkeervakken met voorbekabeling, en loze leidingen bij alle 50 vakken.

Impact op de praktijk

Waar laadinfra tot nu toe grotendeels vrijblijvend was, worden deze voorzieningen vanaf 2026 verplicht. Dit betekent dat organisaties tijdig moeten beginnen met plannen om aan de nieuwe eisen te voldoen. Met name bij projecten met een opleverdatum rond 2026 is het essentieel om de richtlijnen nu al mee te nemen in de ontwerpfase.

Bekijk de details over de nieuwe regelgeving op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) of lees de volledige richtlijn op de website van de Europese Commissie.

Expertise en begeleiding

De nieuwe EPBD-regels kunnen complex zijn, maar EVConsult biedt de expertise en begeleiding om de projecten van jouw organisatie aan deze richtlijnen te laten voldoen. Onze diensten richten zich op:

  • Het ontwerpen van kostenefficiënte laadinfra-oplossingen
  • Het integreren van de nieuwe regelgeving in bouwplannen
  • Advies over subsidies en financiële optimalisatie

Meer weten over hoe deze regelgeving van invloed is op de projecten van jouw organisatie? Neem contact op met EVConsult voor een vrijblijvend adviesgesprek.