fbpx
Logistiek: een groeiende sector verduurzamen?

Verstedelijking én digitalisering: het recept om steeds vaker online te bestellen. Boodschappen? Via de app! Nieuwe schoenen? Online! We bestellen allemaal steeds vaker online en we willen het pakket bezorgd hebben op de plaats en tijd die ons uitkomt. Tegelijkertijd stelt de Nederlandse regering in het Klimaatakkoord het doel om juist de stadslogistiek flink te verduurzamen: 1 Mton CO2 dient bespaard te worden. Op welke manier kan verduurzaming samengaan met een groeiende sector? Biedt deze verduurzamingsambitie misschien ook kansen voor de logistieke sector zelf?

Push vanuit de overheid

De nationale overheid hanteert een duidelijke push strategie om verduurzaming van de stadslogistiek te ontwikkelen. In 2025 worden in ten minste 30-40 grotere gemeenten zero-emissie zones (ZE-zones) ingesteld. Door deze regulering moeten vrachtwagens vanaf 2025 in die gemeenten elektrisch aangedreven worden om de ZE-zone in te mogen. Ook tot 2025 wordt gepusht op de verduurzaming van de stadslogistiek: ZE vrachtauto’s kunnen rekenen op aantrekkelijke voordelen, zoals ruimere venstertijden of gunstige parkeerplaatsen (let op: afhankelijk per gemeente!). Ook financieel is een stimuleringsprogramma opgesteld ter waarde van 94 miljoen voor vrachtauto’s en 185 miljoen voor bestelauto’s, om tot 40% van de meerkosten van de aanschaf van nieuwe ZE voertuigen te bekostigen. De Rijksoverheid is hiermee volop aan het faciliteren, stimuleren en reguleren om de transitie naar ZE stadslogistiek vorm te geven.

Pull vanuit de markt

De logistieke markt blijft ook niet stil staan. Logistieke bedrijven nemen de eerste stappen om een zero emissie vloot op te bouwen. Afgelopen jaren heeft EVConsult onder andere PostNL en Ahold Delhaize (specifiek Albert Heijn Online) geholpen om ZE voertuigen in de vloot te implementeren. Bij beide bedrijven is inmiddels bij meerdere locaties laadinfrastructuur gerealiseerd om de elektrische bestelbussen ook van stroom te voorzien. Bedrijven hebben verschillende redenen om de overstap naar een ZE vloot te maken: als onderdeel van bredere duurzaamheidsambities, om bij te dragen aan schonere lucht, of omdat dit door overheidsingrijpen aantrekkelijker wordt. Wat de reden ook mag zijn, de markt ontdekt dat een ZE vloot op veel fronten aantrekkelijker is dan een vloot rijdend op fossiele brandstoffen.

De transitie versnellen: aan de slag!

De push strategie vanuit de Rijksoverheid en de demand pull vanuit de markt versterken elkaar om de transitie te versnellen. Ben jij benieuwd of de overstap naar zero emissie voor jouw organisatie kostenbesparend is? Twijfel je of er wel (voldoende) elektrische modellen op de markt zijn om de vloot te verduurzamen? Of ben je overtuigd van de verduurzaming van uw vloot, maar bent u benieuwd waar en hoe u het slimst laadinfrastructuur kunt inrichten? Neem vooral contact wij denken graag met u mee.