fbpx


Geen files, veiliger verkeer en geen CO2-uitstoot tijdens het rijden. Dat is waar de ANWB naar streeft. Wat het laatste punt betreft, probeert de bond zijn leden op verschillende manieren te helpen de overgang naar elektrisch rijden gemakkelijker, transparanter en leuker te maken. EVConsult hielp de ANWB bij de ingewikkelde zoektocht naar de ideale laadpaaloplossing voor particulieren.
Laadpaaloplossing voor particulieren

“Als particuliere bezitter van een elektrische auto is het best lastig om je weg te vinden als je op zoek bent naar een nieuwe laadpaal”, vertelt Sven Schutte, die als productmanager Elektrisch rijden verantwoordelijk is voor de laadpropositie binnen de ANWB. “Veel laadpaalaanbieders zijn gericht op de zakelijke klant.” Dat is niet zo vreemd, zegt hij, aangezien de meeste elektrische auto’s nu door zakelijke gebruikers gereden worden, maar het betekent wel dat de laadpaaloplossingen voor zakelijke gebruikers niet altijd interessant zijn voor particulieren. Hij licht toe: “Denk bijvoorbeeld aan het verrekenen van de elektriciteitskosten voor het laden van je leaseauto met je werkgever. Als particuliere gebruiker is dit vaak niet van toepassing en dus wil je ook niet voor deze functionaliteit betalen.”

laadoplossing

Nu er meer betaalbare EV’s op de markt komen en er een tweedehands markt op gang komt, wordt het ook voor particulieren steeds interessanter om een EV te rijden. Daarmee neemt het belang van een goede laadpaaloplossing voor particulieren toe. Bij de ANWB ontbrak het aan diepgaande kennis en expertise om de verschillende mogelijkheden goed te kunnen beoordelen en daarom klopte de bond bij EVConsult aan.

Ondersteuning door EVConsult

Sven: “EVConsult heeft ons gedurende het hele tendertraject bijgestaan als adviseur. Ze hebben ons geholpen onze ideeën aan te scherpen, op papier te krijgen en te vertalen naar een uitvraag naar de markt. Het begon met een Request for Information, dat is een eerste consultatie van marktpartijen. Op basis daarvan hebben we een aantal partijen geselecteerd aan wie we de uiteindelijke Request for Proposal hebben uitgevraagd. Daarin hebben we heel duidelijk opgeschreven wat we wilden terugzien in het voorstel, zoals type hardware, prijzen en de mate van service. Hiervoor was veel kennis nodig en EVConsult heeft het leeuwendeel van het schrijven van dit stuk op zich genomen. Daarna hebben we alle inzendingen beoordeeld met een delegatie vanuit de ANWB en een adviseur van EVConsult. Hier kwamen drie partijen uit die een presentatie hebben gegeven over hun voorstel. Ook hierbij was EVConsult aanwezig om de juiste en scherpe vragen te kunnen stellen bij onderdelen van de voorstellen die nog niet helemaal duidelijk waren.”

Sneller tot een beter resultaat

Volgens Sven is de ANWB dankzij EVConsult sneller tot een beter resultaat gekomen. “Als we dit zelf hadden moeten doen, hadden we ons eerst diepgaande kennis en expertise eigen moeten maken en had het meer tijd gekost. En dan is het nog de vraag of we de expertise van een partij die al jaren meedraait in de EV-sector hadden kunnen evenaren. Het lijkt makkelijk, een stekker en stopcontact, maar dat is het in dit geval niet.”

Laadpas

Behalve de laadpaal is ook een laadpas onderdeel van de propositie. Leden met een eigen oprit kunnen een paal aanschaffen en deze vervolgens activeren met een ANWB-laadpas. Daarnaast kunnen zij met deze laadpas tegen een vast laag tarief laden bij publieke laadpalen. Maar ook leden die volledig laden bij publieke laadpalen kunnen tegen hetzelfde tarief gebruikmaken van de ANWB-laadpas.

Doorontwikkeling propositie

Als het aan Sven ligt, is de laadpaaloplossing die er nu ligt, pas de eerste stap. “We hebben voor de lancering gekozen voor de Rolls Royce onder de laadpalen. Een Alfen laadpaal, die tot 22kw kan laden en dus toekomstbestendig is. Maar je zou ook nog kunnen denken aan eenvoudigere en dus goedkopere budgetlaadpalen, die weer beter passen bij een ander deel van onze leden.” Ook wat de laadpas betreft valt er nog voldoende door te ontwikkelen, volgens Sven. “EV-rijders komen in het buitenland soms voor verrassingen te staan als het gaat om laadtarieven en toeslagen. Hier in Nederland betaal je een vast tarief bij publieke laadpalen tot 22kw. Dit ook over de grens realiseren zou een volgende stap kunnen zijn in de doorontwikkeling van onze propositie.”