fbpx
PostNL Pakketten wil een schone en duurzame vloot. Bestaande en nieuw te bouwen sorteercentra zijn al duurzaam ingericht, maar moeten nu ook gereed worden gemaakt voor bezorging met elektrische bestelbussen. Met eerste set elektrische bestelbussen in aantocht, heeft PostNL EVConsult benaderd voor advies over een toekomst vaste laadoplossing bij sorteercentra. Voor PostNL is het van belang dat de laadoplossing goed inpast in het sorteer- en distributieproces en dat de oplossing voldoende robuust en betrouwbaar is zodat de kwaliteit van de bezorging gewaarborgd blijft. EVConsult heeft PostNL in een gestructureerd adviestraject van circa 3 maanden geholpen bij het bepalen en selecteren van een geschikte laadoplossing.

Het traject bestond uit drie fases.

  • Fase 1: strategische voorbereiding. In de eerste fase heeft EVConsult workshops georganiseerd met betrokkenen vanuit PostNL (wagenparkbeheer, logistiek, technische installaties en inkoop) om tot strategische keuzes te komen met aandacht voor de groeiprognoses, benodigde functionaliteiten op het gebied van slim laden en energie management, het rijprofiel van de bestelbussen en schaalbaarheid.
  • Fase 2: marktbenadering. In de tweede fase heeft EVConsult een Programma van Eisen opgesteld en samen met de afdeling inkoop van PostNL een uitvraag voorbereid aan een vooraf geselecteerde groep van laadpaalleveranciers (CPOs).
  • Fase 3: selectie. In de derde fase heeft EVConsult samen met betrokkenen vanuit PostNL de offertes beoordeeld en gesprekken gevoerd met verschillende geschikte CPOs. Hieruit is een partij geselecteerd om op de nieuwboutlocatie in Amsterdam laadpunten te realiseren.

Met hulp van deze gestructureerde aanpak heeft PostNL een kosteneffectieve laadoplossing, die binnenkort op locatie in Amsterdam gerealiseerd wordt. Naast dat de gekozen oplossing kosteneffectief is, is de oplossing ook schaalbaar en past de oplossing goed in het sorteer- en distributieproces van PostNL. Met hulp van de kennis van EVConsult over slim laden heeft PostNL bovendien gekozen voor een innovatieve oplossing: met hulp van dynamic load balancing wordt de capaciteit voor de laadpunten constant afgestemd op de capaciteit die door het gebouw wordt gebruikt. Door optimaal gebruik van de beschikbare energie wordt voorkomen dat bij uitbreiding in de toekomst verzwaring van de aansluiting nodig is.