De Nederlandse overheid stelt in 2026 opnieuw de subsidieregelingen SPULA en SPRILA open voor de aanleg van laadinfrastructuur voor elektrisch zwaar vervoer. In de subsidieronde van 2026 komt een nieuwe vermogenscategorie vanaf 550 kW en worden een aantal voorwaarden versoepeld.
SPULA 2026: nieuwe vermogenscategorie en soepelere netvereisten
De Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) krijgt in 2026 meerdere updates:
- Aanvraagperiode: 3 februari 2026, 09:00 uur tot 18 december 2026, 12:00 uur
- Budget: € 14,5 miljoen
- Nieuwe categorie: subsidie van € 80.000 voor laadstations met een vermogen vanaf 550 kW
- Netcapaciteitseis verlaagd: binnen twee jaar moet een netaansluiting van minimaal 100 kVA beschikbaar zijn (was 600 kVA)
Deze aanpassingen maken het mogelijk om laadlocaties te realiseren die geschikt zijn voor de nieuwste generatie zware elektrische voertuigen.
Meer informatie: Zie RVO.nl
SPRILA 2026: verbreding voor bedrijven
Ook de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) wordt opnieuw opengesteld:
- Subsidie voor laadstations vanaf 550 kW:
- € 44.000 voor grote ondernemingen
- € 88.000 voor mkb-ondernemingen
- Aanvraagperiode: 20 januari 2026, 09:00 uur tot 18 december 2026, 12:00 uur
De regeling wordt daarmee aantrekkelijker voor bedrijven die willen investeren in zwaardere laadoplossingen op eigen terrein.
Meer informatie: zie RVO.nl
Onderzoek EVConsult: MCS speelt groeiende rol bij elektrisch zwaar vervoer
EVConsult voerde in 2025, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, onderzoek uit naar de marktpotentie van het Megawatt Charging System (MCS) en de effecten op toekomstige subsidieregelingen. Het rapport is gepubliceerd op de website van RVO.
Uit dit onderzoek komt een aantal belangrijke inzichten naar voren:
-
MCS maakt laden met hogere vermogens mogelijk
Het rapport beschrijft MCS als een nieuwe internationale standaard die laden met zeer hoge vermogens mogelijk maakt. Hierdoor kunnen zware elektrische voertuigen aanzienlijk sneller laden dan met bestaande systemen zoals CCS. Op basis van interviews met bijna twintig marktpartijen – waaronder truckfabrikanten, laadpaalproducenten, exploitanten en transporteurs – blijkt dat deze ontwikkeling vooral relevant wordt voor voertuigen met grotere batterijcapaciteiten, die de komende jaren breder beschikbaar komen.
-
Eerst toepassingen op corridors en logistieke hubs
Volgens het onderzoek, uitgevoerd door Michiel Aldenkamp, senior consultant bij EVConsult, zullen publieke laadlocaties op internationale corridors en logistieke knooppunten de eerste plekken zijn waar MCS wordt uitgerold. Hier is snelle doorstroming essentieel en bereiden exploitanten al plannen voor.
De marktpartijen die voor het onderzoek zijn geïnterviewd – van laadpaalfabrikanten en CPO’s tot transporteurs en voertuigfabrikanten – verwachten dat de vraag naar MCS vooral vanaf 2026 tot 2028 zal toenemen. Tot die tijd is voor veel toepassingen een lager laadvermogen nog voldoende, maar na 2026 wordt de behoefte aan hogere vermogens steeds duidelijker zichtbaar.
-
Netcongestie als grootste hindernis
Veel betrokken marktpartijen wijzen op netcongestie als belangrijkste belemmering voor de aanleg van laadlocaties voor zwaar vervoer. In de praktijk betekent dit vaak dat batterijopslag nodig is om hogere vermogens te kunnen leveren of om piekbelasting op het net te verminderen.
De versoepeling van de netaansluitingseis in SPULA sluit daarmee goed aan op de bevindingen uit het onderzoek. Voor SPRILA geldt dat marktpartijen juist keken naar mogelijkheden om de inzet van batterijen te verruimen door een hogere C-factor, al is daar in de gewijzigde regeling voor 2026 geen aanpassing in doorgevoerd.
-
Regelingen sluiten beter aan door nieuwe 550 kW-categorie
Het onderzoek adviseert om een nieuwe vermogenscategorie toe te voegen voor laadstations vanaf 550 kW, omdat de markt zich snel richting hogere vermogens beweegt. Dat advies is inmiddels overgenomen in zowel SPULA als SPRILA. De nieuwe categorie is bewust stekkeronafhankelijk: zowel zwaardere CCS-laders (de huidige standaard voor zware voertuigen) als laadpunten die geschikt zijn voor MCS vallen eronder. Het gaat daarmee nadrukkelijk om het beschikbare vermogen van het laadstation, niet om het type stekker of laadstandaard.
Wat betekent dit voor bedrijven en logistieke hubs?
Met de wijzigingen in SPULA en SPRILA ontstaan er extra mogelijkheden om:
- Laadlocaties te realiseren die geschikt zijn voor zwaardere elektrische voertuigen
- Laadoplossingen te combineren met batterijopslag
- Voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen in elektrisch zwaar vervoer
- Installaties te ontwikkelen die schaalbaar zijn richting MCS
Bedrijven en terreinbeheerders die willen investeren in laadinfrastructuur kunnen profiteren van de nieuwe vermogenscategorie en de ruimere voorwaarden.
Meer weten over onze aanpak?
EVConsult ondersteunt bedrijven, overheden en logistieke hubs bij het realiseren van toekomstbestendige laadinfrastructuur.
Lees meer over onze aanpak laadinfrastructuur bedrijventerreinen.
