Vanaf 2027 introduceert de overheid mogelijk een ingrijpende maatregel voor zakelijke mobiliteit: de pseudo-eindheffing op niet-emissievrije leaseauto’s. Werkgevers die hun werknemers nog steeds een fossiele auto aanbieden voor privégebruik, worden dan geconfronteerd met een extra heffing.

Wat betekent deze maatregel concreet, wat zijn de gevolgen voor bedrijven en hoe past dit binnen de bredere verduurzaming van mobiliteit in Nederland?

EVConsult zet alles overzichtelijk op een rij:

Wat is de pseudo-eindheffing?

De pseudo-eindheffing is een extra heffing in de loonbelasting voor werkgevers die vanaf 2027 nog een fossiele of hybride personen- of bestelauto (dus niet volledig emissievrij) ter beschikking stellen voor privégebruik. Het tarief bedraagt maar liefst 52% over de bijtellingsgrondslag. In tegenstelling tot de reguliere bijtelling wordt hier géén rekening gehouden met een eigen bijdrage van de werknemer.

Belangrijk: deze heffing is uitsluitend van toepassing op werkgevers. Zelfstandigen (zoals ZZP’ers met een eenmanszaak) vallen buiten de regeling.

Waarom deze maatregel?

De overheid wil de zakelijke leasemarkt versneld elektrificeren. Uit data van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) blijkt dat in 2024 nog altijd 48,2% van de nieuwe leaseauto’s fossiel is. De pseudo-eindheffing moet die trend keren. De verwachte impact: een extra toename van elektrische voertuigen in het zakelijke segment en een reductie van 0,3 megaton CO₂-uitstoot per jaar.

Wat zijn de financiële gevolgen voor werkgevers?

Stel dat je een benzineauto met een cataloguswaarde van € 50.000 ter beschikking aan een werknemer, die de auto ook privé gebruikt. In dat geval betaal jij als werkgever jaarlijks een pseudo-eindheffing van 52% over de bijtelling: 52% × € 50.000 × 22% = € 5.720.

Daarnaast blijft de werknemer loonbelasting betalen over de bijtelling, die uitkomt op € 50.000 × 22% = € 11.000. Bij een belastingtarief van 49,5% betekent dat een jaarlijkse heffing van € 5.445.

Motorrijtuigenbelasting voor EV’s vanaf 2026

Werkgevers behouden wel de keuzevrijheid, maar het fiscale prijskaartje van fossiel rijden stijgt aanzienlijk. Elektrisch rijden blijft voorlopig relatief fiscaal aantrekkelijk, mede doordat de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor emissievrije auto’s vanaf 2026 waarschijnlijk wordt vastgesteld met een korting van 25 tot 30%, afhankelijk van toekomstige beleidskeuzes.

Wat hierna gaat gebeuren is nog erg onzeker. De MRB voor elektrische auto’s zou in 2030 volledig komen te vervallen, maar hier zijn nog veel vraagtekens bij en of dit daadwerkelijk gaat gebeuren hangt af van een komend kabinet.

Hoe zit het met bestelauto’s en youngtimers?

  • Bestelauto’s: Veel bestelauto’s vallen niet onder de bijtellingsregeling en dus ook niet onder de pseudo-eindheffing. Toch is het verstandig om per type voertuig en gebruikssituatie na te gaan of de regeling van toepassing is.
  • Youngtimers: Om ontwijkgedrag via oudere fossiele auto’s te voorkomen, overweegt de overheid aanpassingen aan de youngtimerregeling. Deze worden nog uitgewerkt.

Wat betekent dit voor het zakelijk wagenpark van jou organisatie?

De pseudo-eindheffing is een duidelijk signaal van de overheid: fossiel rijden op de zaak wordt ontmoedigd. Bedrijven die nu handelen, vermijden straks onaangename fiscale verrassingen én dragen bij aan een duurzamer Nederland.

Wagenparkbeheerders en HR-afdelingen kunnen nu al de volgende stappen nemen:

  1. Audit het huidige wagenpark en breng de fossiele voertuigen in kaart.
  2. Herijk het leasebeleid: houd rekening met hogere kosten voor fossiele alternatieven
  3. Onderhandel met leasemaatschappijen over elektrische alternatieven met langere looptijden.
  4. Versnel de elektrificatie: maak nu al plannen voor volledige overstap op EV’s vóór 2027.
  5. Breng je laadinfrastructuur op orde: bereid kantoren en thuiswerklocaties voor op verhoogde laadvraag.
  6. Informeer medewerkers tijdig over aankomende veranderingen.

De overheid ondersteunt de overstap naar elektrisch rijden onder andere met subsidies en andere fiscale voordelen.

Conclusie

De pseudo-eindheffing vormt een keerpunt in het zakelijke mobiliteitsbeleid. Waar elektrisch rijden jarenlang via stimulansen werd bevorderd, wordt fossiel rijden vanaf 2027 actief afgeremd. EVConsult ondersteunt organisaties in deze transitie – van strategisch advies tot inkoop en implementatie van slimme laadinfrastructuur.

Meer weten over hoe jouw organisatie zich optimaal kan voorbereiden op de pseudo-eindheffing?