Van een onderzoek naar prijstransparantie tot het opzetten van laadinfrastructuur in Nairobi: consultant Laura Meijer werkt elke dag aan de uitdagingen van de energietransitie. “Het leukste is dat je middenin een snel ontwikkelende markt zit, waar je complexe dingen simpel moet kunnen uitleggen.”
Van sociale wetenschappen naar laadinfrastructuur
Laura Meijer studeerde Algemene Sociale Wetenschappen in Amsterdam en rondde haar master International Development Studies af in Utrecht. Tijdens haar studies verschoof haar interesse steeds meer richting duurzaamheidsbeleid. “Ik heb mijn scriptie geschreven over hoe gemeenten zich moeten organiseren om transities zoals de energietransitie aan te pakken.”
Na een tussenjaar waarin ze de wereld verkende, besloot ze dat consultancy perfect bij haar paste: onderzoekend, projectmatig en met maatschappelijke impact. Via LinkedIn kwam ze bij EVConsult terecht. “Ik had nooit gedacht dat ik iets met elektrisch vervoer zou doen, maar het bleek precies de mix van duurzaamheid en beleidsvraagstukken die ik zocht.”
Projecten in Nederland én Afrika
Inmiddels werkt Laura aan uiteenlopende projecten, van regionale laadstrategieën tot de elektrificatie van bedrijventerreinen. Maar een van de meest bijzondere ervaringen is haar betrokkenheid bij een project in Nairobi. Samen met lokale partners wordt de taxi vloot geëlektrificeerd. EVConsult onderzoekt hoe het laadnetwerk kan worden opgezet. “In Kenia is er nog weinig infrastructuur voor elektrisch vervoer. Juist daardoor kun je grote stappen zetten.”
De zoektocht naar prijstransparantie
Naast internationale projecten houdt Laura zich bezig met een hot topic in Nederland: prijstransparantie bij laadpalen. Wat consumenten vaak niet weten, is dat het bedrag op de paal lang niet altijd overeenkomt met de uiteindelijke rekening.
“Het is soms net een ‘follow the money’-onderzoek. Er zitten meerdere partijen tussen en alle regels zijn zo omschreven dat het wettelijk klopt, maar voor de gebruiker totaal ondoorzichtig is. Zelfs voor iemand die in het vakgebied zit, is de factuur van een laadsessie amper te begrijpen. Dat kán gewoon niet.”
De directe aanleiding voor haar onderzoek was een stroom aan klachten bij de MRA-e: laadsessies die duurder bleken dan het vooraf gecommuniceerde tarief. “Alsof je in de supermarkt bij de eieren €1 ziet staan, aan de kassa weer €1 afrekent en later tóch €1,10 op je afschrift ziet.”
Marge doorberekenen
De ‘laatste druppel’ was een aanvullende opslag van 0,2 eurocent per kWh door een roamingpartij, die volgens Laura onvoldoende duidelijk werd gecommuniceerd. “Dan ga je uitzoeken: hoe kán dit?” Het antwoord bleek in de keten te zitten: CPO’s, MSP’s en roamingpartijen die ieder een beetje marge doorberekenen, zonder dat de gebruiker zicht heeft op het eindbedrag. “Als gebruiker wil je gewoon weten: wat kost mijn sessie?”
Uit het onderzoek kwamen twee sporen naar voren. Landelijk is gerichte regulering nodig, daarover levert Laura input aan een NAL-werkgroep. Regionaal bekijkt ze met de MRA-e wat binnen concessies nu al kan: duidelijk communiceren naar de gebruiker dat betalen met een laadpas door roamingkosten extra kosten met zich meebrengen. En dat het gecommuniceerde kWh tarief bij betalen met je pinpas het ad-hoc tarief is.
Tegelijk moet het betaalsysteem betrouwbaarder. “Pin of QR gaat nu nog vaak mis, en een hoog aandeel sessies breekt voortijdig af. Het doel is zo veel mogelijk versimpelen, zodat laden gebruiksvriendelijker wordt.”
Expert in complexe puzzels
Wat haar werk zo uitdagend maakt? Het constant schakelen tussen partijen en het vertalen van ingewikkelde vraagstukken naar heldere oplossingen. “Je moet goed kunnen organiseren, plannen en vooral communiceren. Vaak leg je iets uit aan mensen die er eigenlijk helemaal niet mee bezig wíllen zijn. Dan is het een kunst om toch draagvlak te creëren.”
En dat lukt. Want of het nu gaat om een gemeente die worstelt met de uitrol van laadpalen of een taxichauffeur in Nairobi die wil elektrificeren: Laura brengt structuur, enthousiasme en een analytische blik.
Vooruitblik
De markt voor elektrisch vervoer professionaliseert razendsnel, maar er liggen nog veel uitdagingen. Voor Laura is dat juist de aantrekkingskracht. “Elke keer stap je een andere wereld binnen, van bedrijventerrein tot internationale samenwerking. Het blijft pionieren. Dat maakt het werk spannend en maatschappelijk relevant.”