Nederland heeft een van de meest toegankelijke laadnetwerken van Europa. Nieuw onderzoek van EVConsult voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vergelijkt de Nederlandse markt met die in andere landen en sectoren, en laat zien welke inzichten die vergelijking oplevert voor de toekomstige ontwikkeling van laadinfrastructuur.
Gedeelde uitdagingen in andere landen en markten
In het onderzoek is gekeken naar de marktordening van laadinfrastructuur in vijf Europese landen. Hoewel de context per land verschilt, blijkt dat veel markten tegen vergelijkbare uitdagingen aanlopen, zoals:
- Prijstransparantie: tarieven zijn niet altijd duidelijk of goed vergelijkbaar.
- Toegankelijkheid & interoperabiliteit: gebruikers ervaren verschillen tussen aanbieders en landen.
- Naleving van afspraken en regels: bestaande afspraken worden niet altijd uniform toegepast.
- Innovatie en nieuwe technologieën: ontwikkelingen zoals Plug & Charge en slim laden vragen om duidelijke rollen en afspraken in de keten.
Daarnaast neemt in veel landen de complexiteit in de keten toe. De samenwerking tussen exploitanten, dienstverleners, roamingplatforms en overheden is niet overal eenduidig georganiseerd. Hierdoor ontstaan verschillen in dienstverlening en datakwaliteit. Meer uniformiteit en afspraken kunnen helpen om de gebruikerservaring te verbeteren, zonder innovatie te remmen.
Wat we kunnen leren van andere sectoren
Naast een vergelijking tussen landen laat het onderzoek zien dat sectoren zoals parkeren, OV, telecom en tolheffing belangrijke lessen bieden. In deze markten:
- Staat de gebruiker centraal,
- Zijn prijzen over het algemeen duidelijk en uniform,
- En wordt technische complexiteit vooral achter de schermen
Deze voorbeelden tonen aan dat transparantie, standaardisatie en slimme regulering een soepele gebruikservaring kunnen ondersteunen en innovatie kunnen versnellen.
Toekomstscenario’s: meerdere richtingen mogelijk
Op basis van de inzichten uit de internationale vergelijking en de sectoranalyse zijn verschillende toekomstscenario’s geschetst voor de marktordening van laadinfrastructuur:
- Ad-hoc betalen als norm, met transparante tarieven bij de laadpaal.
- Dienstaanbieders (MSP’s) met sterke consumentenproposities, zoals slim laden of loyaliteitsprogramma’s.
- Sterkere regulering voor uniforme standaarden en consumentenbescherming.
- Grotere rol voor autofabrikanten en techplatformen, mede door geïntegreerde digitale diensten.
- Verticale integratie, waarbij exploitanten zowel laadpunten beheren als aanvullende diensten aanbieden.
Welke scenario’s uiteindelijk domineren, hangt af van technologische ontwikkelingen, marktwerking en beleidskeuzes.
Samen verder
De resultaten uit het onderzoek bieden handvatten voor vervolgstappen richting een toekomstbestendige marktordening. Door te leren van andere landen en sectoren en door te werken aan duidelijke, gedeelde standaarden kan de EV-markt zich verder ontwikkelen in het tempo waarin elektrisch rijden blijft groeien.
Downloads
- Download het volledige EVConsult-rapport over marktordening en internationale vergelijking (PDF)
- Informatie over het gehele onderzoekstraject is te vinden in het nieuwsbericht op de website van de NAL
