BPM-vrijstellingen en zero-emissiezones zijn in 2025 ingegaan, en de regels voor het verduurzamen van je bedrijfswagenpark worden alsmaar zwaarder. Bedrijven en overheden met bedrijfswagens moeten versneld elektrificeren. Maar hoe houd je je operationele voertuigen inzetbaar, het net stabiel en de kosten onder controle?
De uitdaging: elektrisch rijden vraagt om slimme infrastructuur
De overstap naar een elektrisch wagenpark vraagt meer dan alleen het verduurzamen van je vloot. Om voertuigen geladen te houden, kun je ook denken aan het plaatsen van laadpalen op je eigen terrein. Dat is erg complex, het vraagt om inzicht in energieverbruik, laadtijden, netcapaciteit en operationele inzetbaarheid.
Veel organisaties worstelen met vragen als:
- Hoe zorg ik dat alle operationele voertuigen geladen zijn, zonder de operatie te vertragen?
- Waar kan ik voertuigen het beste laden: op de zaak, bij mijn medewerkers thuis, of onderweg?
- Wat is er nodig om laadpalen op mijn eigen terrein te plaatsen?
- Ik kan geen zwaardere aansluiting aanvragen. Kan ik mijn EV-wagenpark dan nog wel uitbreiden? En hoe voorkom ik dat de laadkosten uit de hand lopen?
EVConsult helpt organisaties door deze complexiteit heen. Met EV FleetFit vertalen we jouw elektrificatie-ambitie naar een haalbare strategie, gebaseerd op feiten, data en jarenlange ervaring in de e-mobilitysector.
Onafhankelijk advies, gedragen door kennis en data
EV FleetFit is een adviestraject speciaal ontwikkeld voor vlooteigenaren en fleetmanagers die hun wagenpark willen elektrificeren, maar nog onvoldoende kennis hebben van de (on)mogelijkheden die elektrisch rijden biedt. EVConsult helpt je om objectieve keuzes te maken: technisch, financieel en organisatorisch.
We combineren praktijkervaring uit tientallen projecten op het gebied van het elektrificeren van wagenparken en laadinfrastructuur met actuele kennis van netcongestie, energieopslag, laadsystemen (AC/DC). Zo ontstaat een plan dat niet alleen vandaag werkt, maar ook past bij de groei van je wagenpark over vijf jaar.
Kosten EV-bedrijfswagens versus dieselmotor
De lagere Total Cost of Ownership (TCO) maakt EV-bedrijfswagens nu al aantrekkelijker dan dieselmotoren.
Bron: Rabobank


