De binnenvaart en de pleziervaart krijgen te maken met concrete doelstellingen voor emissievrij varen. Met de groeiende aandacht voor gezondheid, leefbaarheid en de energietransitie vraagt de sector om slimme laadinfrastructuur voor pleziervaart, binnenvaart en passagiersvaart.
Waarom verduurzaming van de vaart nú belangrijk is
De Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens streeft naar 40–50 % minder CO₂-uitstoot in 2030 vergeleken met 2015. Bovendien moeten er in datzelfde jaar minimaal 150 emissieloze binnenvaartschepen in de vaart zijn en moet de sector in 2050 nagenoeg volledig emissievrij opereren.
Met de komst van de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) zijn de belangrijkste Europese zeehavens verplicht om vanaf 2030 90% van de aangelopen schepen van walstroom te voorzien. Daarbij gaat het om Netwerken voor vervoer en transport (TEN-T) die de afgelopen drie jaar een bepaald minimumaantal aanlopen ontvingen van zeegaande containerschepen of passagiersschepen groter dan 5.000 brutoton.
De binnenvaart is verantwoordelijk voor circa 13% van de nationale uitstoot van stikstofoxiden (NOx), schadelijke stikstofverbindingen die ontstaan bij verbranding van brandstof en de luchtkwaliteit aantasten (zie Cbs.nl). Het terugdringen van deze emissies is cruciaal om de lucht schoner te maken en waterwegen te beschermen. Toch blijft de adoptie van elektrisch varen achter. ElaadNL concludeert dat, zelfs in een optimistisch scenario, de sector de klimaatdoelen niet haalt zonder een forse versnelling van laadinfrastructuur voor pleziervaart en binnenvaart.