Voor iedereen die aan de slag wil met laadinfrastructuur op eigen terrein, al dan niet opengesteld voor eigen publiek, kan nog tot vrijdag 19 december 2025, 12:00 uur (of eerder bij uitputting budget) een aanvraag doen voor de SPRILA of SPULA.
Voor 2026 verwacht RVO een nieuwe SPRILA-ronde in de eerste helft van Q1 2026. Details volgen medio december. Voor SPULA 2026 is nog niets officieel aangekondigd.
Wat is de SPRILA?
De Subsidieregeling private laadinfrastructuur vergoedt (delen van) de kosten voor laadinfra op eigen terrein van bedrijven/instellingen—AC/DC-laadpunten (en in 2025 ook batterijopties) plus benodigde aansluiting/voorbereiding. Publieke toegankelijkheid is niet vereist.
Wat is de SPULA?
De Subsidieregeling publiek toegankelijke laadinfrastructuur (zwaar vervoer) ondersteunt publiek toegankelijke laadlocaties voor zero-emissie trucks en bussen (logistieke knooppunten/corridors). Het gaat om vaste vergoedingen per kW/kWh, met locatie- en netaansluitingseisen (zwaar vermogen).
Hoe lang kun je nog aanvragen?
Zowel de SPRILA (Aanschaf & Advies) als de SPULA (zwaar vervoer, publiek) zijn open tot en met 19-12-2025, 12:00.
Hoeveel budget is er nog?
- SPRILA (Aanschaf) – budgetstatus (3 nov 2025):
- AC-laadstations: €10,0 mln beschikbaar, €7,26 mln aangevraagd.
- DC-laadstations (niet-OV/touringcar): €31,55 mln beschikbaar, €18,63 mln aangevraagd.
- DC + batterij (OV/touringcar): €9,0 mln beschikbaar, €0,57 mln aangevraagd.
- Batterijen (overigen): uitgeput.
- SPULA (2025) – budgetstatus (14 okt 2025): 79% beschikbaar (€11,91 mln van €15 mln).
Let op voor je financiële planning: SPRILA is in 2025 niet te combineren met MIA (Milieu-investeringsaftrek).
Wat is er (nog) anders in 2025?
- SPRILA: vaste bedragen per laadcategorie, minimale subsidie per locatie €2.500, duopalen en geïntegreerde batterijen vallen nu ook onder de regeling, batterijen-budget voor ‘overigen’ was snel overtekend.
- SPULA: strengere locatie-eisen (o.a. min. 600 kVA netaansluiting bij aanvraag), max. 5 subsidies per tweecijferig postcodegebied, en subsidie tot 20% van subsidiabele kosten (bij vaste bedragen per kW/kWh).
2026: wat weten we nu?
- SPRILA 2026: RVO verwacht start in de eerste helft van Q1 2026. De exacte datum/budget worden rond half december 2025 gepubliceerd op de SPRILA-pagina. (Handig om plannen, offertes en capaciteitsberekeningen alvast klaar te hebben).
- SPULA 2026: RVO heeft nog geen 2026-openstelling aangekondigd. Volg de SPULA-pagina voor updates.
Wat betekent dit voor wagenparkbeheerders?
Private laadplekken op eigen terrein (SPRILA)
Maak nu de businesscase rond voor AC/DC-mix, check minimale subsidiegrens (€2.500) en let op MIA-stapeling (niet toegestaan in 2025).
Zwaar vervoer / publiek (SPULA)
Check tijdig 600 kVA en locatie-eisen, houd rekening met de postcode-limiet (5 per gebied) en de nog ruime budgetstand.
Wat is jouw laadstrategie?
Ben je opzoek naar een toekomstvaste laadstrategie, wil je hulp bij het uittekenen van scenario’s voor netcapaciteit en bij het selecteren van leveranciers? Bekijk EV FleetFit (onafhankelijk traject, speciaal voor wagenparken): EV FleetFit – laadinfrastructuur voor wagenparken.
FleetFit-aanpak
De FleetFit-aanpak sluit aan op de vragen waar fleetmanagers mee worstelen (energie- en vermogensbehoefte, laadtijden, netcongestie, TCO) en vertaalt dit naar een concreet investerings- en implementatieplan.

