Als oprichter van EVConsult stond Roland Steinmetz mede aan de wieg van elektrisch rijden in Nederland. Wat begon met een handvol laadpalen in Amsterdam, groeide uit tot internationale adviestrajecten en een snelgroeiend team. Steinmetz blikt terug op vijftien jaar pionieren – én vooruit naar de uitdagingen van morgen. “We zijn pas net begonnen.”

Steinmetz is opgeleid als civiel ingenieur in Delft, met een achtergrond in waterbouw. “Ik ben geen techneut pur sang, maar wel iemand die houdt van systeemverandering.” In 2008 raakt hij bij toeval betrokken bij een opdracht van de gemeente Amsterdam. “Ze wilden 35 laadpalen op straat. Niemand wist nog hoe. Dus ik ben het gaan uitzoeken.”

Wat hij zag, fascineerde hem meteen: een enorme markt, die gedomineerd werd door grote overheden, energiebedrijven en autofabrikanten, waar een nieuwe marktordening voor moest worden ontworpen. Dat vergt enorme beweging van de bestaande partijen. “De vraag was niet óf elektrisch rijden groot zou worden, maar wanneer. Dat was toen al duidelijk voor me.”

Politieke twijfel

Toen Roland Steinmetz in 2008 zijn eerste project realiseerde met het plaatsen van laadpalen in Amsterdam, was elektrisch vervoer nog vooral een idee. “Er waren letterlijk tien mensen in Nederland die er iets vanaf wisten.” Inmiddels is EVConsult een vaste speler in de internationale laadinfrastructuurmarkt. Maar ondanks alle groei en vooruitgang, klinkt er ook iets anders door in zijn verhaal: urgentie. “Er is geen gebrek aan goede bedoelingen, wél aan regie.”

Wat Steinmetz bedoelt, is geen abstract beleidsvraagstuk. “We hebben vijftien jaar gewerkt aan het elektrificeren van 5% van het wagenpark. Dat zegt iets over de complexiteit van de opgave – maar ook over hoe voorzichtig we nog steeds zijn.” Hij ziet dat veel beslissers aarzelen, terwijl de maatschappelijke baten overduidelijk zijn. Daar móeten we sneller stappen in zetten.”

Groeien zonder de regie kwijt te raken

EVConsult begon klein, en groeide gestaag. “Wij zijn vijf jaar lang het enige ev-advieskantoor ter wereld geweest en zaten in een pand vol duurzame start-ups op de Keizersgracht in Amsterdam. In de koffiecorner hoorde je letterlijk de elektrische revolutie op gang komen.”

Ondertussen bleef het bedrijf strak gefocust. “Geen algemeen projectmanagement, geen brede mobiliteitsvraagstukken. Alleen advies over EV-infrastructuur. Dáár wilden we de beste in zijn.”

Dat lukte. Inmiddels begeleidde het bureau projecten door de hele wereld, van klein tot projecten met een waarde van 1 miljard euro.

Van laadpaal tot systeemvraagstuk

Elektrisch vervoer begon als een handvol laadpunten op straat om luchtkwaliteit te verbeteren, inmiddels is het een integraal onderdeel van de brede energietransitie. Steinmetz ziet de transitie in golven komen: eerst personenauto’s, daarna bussen, bestelbussen, vrachtverkeer, emissieloos bouwen… en nu zelfs elektrisch vliegen.

“Die opeenstapeling van domeinen vraagt steeds weer om andere expertises. Niet alleen van ons, maar van iedereen in het speelveld. Overheden, netbeheerders, exploitanten, fabrikanten – ze hebben allemaal een rol. Wij helpen om dat landschap voor onze klanten in beeld te brengen en de juiste keuzes te maken.”

De kunst, zegt hij, is om tegelijkertijd praktisch én strategisch te zijn. “We zijn niet de club van dikke rapporten. We willen dat er iets gebeurt. En het liefst: dat het morgen begint.”

Minder zorgen over netcongestie

Opvallend genoeg is slechts 5% van het Nederlandse wagenpark op dit moment volledig elektrisch. “Daar hebben we vijftien jaar aan gewerkt,” zegt Steinmetz. “Dat zegt iets over de complexiteit – maar ook over het tempo. Want van 0 naar 5 is het moeilijkst. Daarna kan het sneller opschalen.”

Hij maakt zich dan ook minder zorgen over issues als netcongestie. “Er zijn altijd redenen om te zeggen dat iets niet kan. Wij moeten het positieve verhaal brengen hoe het wél kan, marktpartijen bieden ook creatieve oplossingen. Het negatieve sentiment over elektrisch vervoer moet doorbroken worden.

De uitdaging ligt volgens hem ergens anders: toegankelijkheid. “We moeten elektrisch vervoer bereikbaar maken voor een breder publiek. Daar heb je financiering voor nodig, maar ook beleid.”

Een nieuwe rol

Steinmetz zelf stapte drie jaar geleden uit het managementteam. “Dat was wennen, maar ook noodzakelijk. Het bedrijf groeit door, en daar hoort een andere structuur bij.” Tegenwoordig richt hij zich op strategie, businessontwikkeling en nieuwe spin-offs van EVConsult zoals softwarebedrijf EVTools en VVE Laadloket. “Er komt veel moois aan, en ik wil ruimte maken voor mensen die dat kunnen laten vliegen.”

Roland Steinmetz overhandigt een medewerkerscertificaat (STAK) aan Bibi Fabius.

Op dit moment is hij vooral trots op de groei die EVConsult heeft doorgemaakt. Dat besef kwam vooral toen hij in 2024 na drie maanden terugkwam op kantoor na een hersenschudding. “Ik zag dat mijn rol is ingevuld door andere mensen, die daarmee weer mooie groei hebben doorgemaakt.” Ruud van Sloten en Bibi Fabius hebben als managementteam de professionaliseringsslag verder ingezet, en de ontwikkeling van medewerkers gestructureerd.

Voorkeur voor weerstand

Wij hebben al heel lang een koppig geloof in elektrisch rijden, ondanks de continue weerstand. Sterker nog, misschien houden we wel juist wel van die weerstand en doen we het om die reden, om de verandering te brengen. Op dit moment is er politiek natuurlijk enorm veel aan de hand, maar negatief sentiment over elektrisch rijden zie ik het echt als een rimpeling. Als je kijkt naar de verkopen in China en wat er gaat gebeuren in Europa, dan staan we pas aan het begin.