We zitten in een cruciale transitiefase. De techniek werkt (tot op zekere hoogte), de voordelen en potentie zijn helder, maar de opschaling vraagt visie, samenwerking en beleid. Wanneer bidirectioneel laden breder inzetbaar wordt, is afhankelijk van de daadkracht van beleidsmakers en ondernemers.
Welke use cases hebben op dit moment de meeste potentie?
1. Publieke Vehicle-to-Grid in combinatie met deelmobiliteit
Vehicle-to-Grid (V2G) is het meest eenvoudig op te schalen in situaties waarin het eigenaarschap van voertuigen, laadinfrastructuur en netaansluiting in één hand is. Een praktijkvoorbeeld hiervan is de toepassing van V2G binnen deelmobiliteitssystemen, zoals momenteel succesvol gebeurt in Utrecht. In zulke gevallen ontstaat een goed af te bakenen en technisch beheersbare infrastructuur, waarmee V2G op lokaal niveau efficiënt kan worden ingezet.
Door deelauto’s bidirectioneel te laden, kunnen ze worden ingezet voor het verlichten van netcongestie en voor het laden op momenten dat duurzame stroom beschikbaar is. Dit concept is in principe overal in Nederland toepasbaar. Gemeenten die via concessies werken en gemeenten met een open marktmodel kunnen opschaling stimuleren door bidirectionele laadpunten specifiek voor deelmobiliteit aan te besteden. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) regio’s kunnen hierbij een coördinerende rol spelen om de potentie van de auto als batterij voor het energienet verder te benutten.
2. Vehicle-to-Building in combinatie met lokale opwek voor asset- en fleet owners
De inzet van Vehicle-to-Building (V2B) in combinatie met lokale opwek stelt fleet- en asset owners in staat om hun energiehuishouding strategisch te optimaliseren. Enerzijds maakt V2B het mogelijk om bedrijfsactiviteiten uit te breiden of voort te zetten ondanks knelpunten op het elektriciteitsnet — een cruciale factor in tijden van toenemende netcongestie. Anderzijds biedt het directe kansen om financiële voordelen te behalen: door elektriciteit slim in te kopen op momenten met lage tarieven en terug te leveren tijdens prijspieken op de EPEX spotmarkt, ontstaat er een aantrekkelijk verdienmodel. In feite fungeert de organisatie als een eigen virtual power plant.
Daarnaast helpt deze aanpak bij het maximaal benutten van zelf opgewekte duurzame energie. In plaats van teruglevering tegen een lage vergoeding, kan deze lokaal worden opgeslagen en afgestemd op het eigen verbruikspatroon. Tot slot biedt deze use case een uitgelezen kans om met concrete showcaseprojecten innovatie zichtbaar te maken en verdere verduurzaming intern en extern uit te dragen.
Daarnaast is concrete strategie- en beleidsvorming over de inzet van bidirectioneel laden voor overheden essentieel. Zonder plan, geen uitvoering.