Netcongestie, onbalans in de energievoorziening en onbenut potentieel van elektrische voertuigen: organisaties die werk maken van de energietransitie lopen steeds vaker vast. Maar wat als jouw elektrische wagenpark niet alleen energie verbruikt, maar ook levert? Wat als de transitie naar elektrisch vervoer geen energievoorzieningsproblemen veroorzaakt, maar oplost?

Herken je dit?

  • Je organisatie werkt aan de energietransitie, maar loopt tegen beperkingen aan door netcongestie
  • Je wordt als gemeente aangesproken over waarom er geen V2G-beleid is, zoals in koplopergemeente Utrecht
  • Je investeert in laadinfra of elektrische mobiliteit, maar zoekt manieren om economisch voordeel te behalen
  • Je wil piekbelasting verminderen of onafhankelijker worden van het net

Dan is het tijd om serieus te kijken naar de mogelijkheden van bidirectioneel laden – ook wel bekend als Vehicle-to-Grid (V2G).

Wat is bidirectioneel laden (V2G)?

Bidirectioneel laden maakt het mogelijk om met een elektrisch voertuig niet alleen te laden, maar ook te ontladen: terugleveren aan het elektriciteitsnet, het kantoor, of je woning. Daarmee verandert de auto in een mobiele energiebron, een ‘batterij op wielen’. Dit kan op verschillende manieren ingezet worden, afhankelijk van wáár de energie aan teruggeleverd wordt:

Vehicle-to-Grid (V2G)

Hierbij wordt stroom wordt geleverd aan het centrale elektriciteitsnet. Dit kan bijdragen aan stabiliseren van het net, en daarmee het voorkomen van grote stroomstoringen.

Vehicle-to-Building (V2B)

Of ‘Vehicle-to-Home (V2H)’. Hierbij wordt stroom geleverd aan een gebouw, bijvoorbeeld een kantoorpand of woning. Dit kan bijdragen aan het effectiever gebruiken van zelfopgewekte groene stroom van bijvoorbeeld zonnepanelen.

Vehicle-to-Load (V2L)

Hierbij wordt stroom geleverd aan apparaten, bijvoorbeeld op een bouwplaats op evenement. Dit kan bijdragen aan het gebruik van groene stroom op plekken waar geen stroomaansluiting beschikbaar is

Waarom dit nú belangrijk is

1) Netcongestie vertraagt de energietransitie
In heel Nederland zijn de uitdagingen van netcongestie inmiddels realiteit. Nieuwe aanvragers voor netaansluitingen moeten soms jaren wachten totdat er voldoende ruimte op het net is. Door op gunstige momenten stroom vanuit elektrische voertuigen terug te leveren aan het net, komt er tijdelijk meer ruimte vrij voor het gebruik van stroom. Dit vangt piekbelasting op en kan kostbare netverzwaringen voorkomen.

2) Energieprijzen zijn grilliger dan ooit
De verschuiving van traditionele energieopwekking naar zon- en windenergie leidt tot grote verschillen in stroomaanbod per uur. Door bidirectioneel laden kun je stroom opslaan tijdens lage- en terugleveren tijdens hoge tarieven. Dit biedt economische kansen voor partijen die hier slim mee omgaan.

3) Bedrijven verdienen al geld met terugleveren
Initiatieven zoals Octopus Energy bieden in de UK al leaseconstructies aan waarbij partucieren gratis hun voertuig kunnen laden, zolang deze bidirectioneel is. De techniek is er – nu is het tijd om deze slim in te zetten.

UITGELICHT PROJECT

Utrecht experimenteert met bidirectioneel laden
Sinds 2014 werkt We Drive Solar in Utrecht aan de uitrol van bidirectioneel laden. Samen met de gemeente zijn honderden deelauto’s (Renault 5 E-Tech) uitgerust met V2G-technologie en is veel praktische kennis en ervaring opgedaan over de uitrol van een grootschalig bidirectioneel systeem. De stad heeft de technologie hiermee op de kaart gezet in Nederland en een mooi voorbeeld geboden aan andere Nederlandse gemeenten.

Opstellen marktbenadering laadinfrastructuur in publieke parkeergarages

V2G-hub: wereldwijde kennis

EVConsult is betrokken bij het beheer van V2G-hub.com – hét internationale platform dat alle kennis over bidirectioneel laden verzamelt. Innovate UK (de Britse RVO) ondersteunt V2G-hub, dat fungeert als kennisbasis voor overheden, netbeheerders, leveranciers en onderzoekers wereldwijd.

Via V2G-hub houden we vinger aan de pols van de internationale marktontwikkeling en beschikken we over actuele inzichten in:

  • Technologische standaarden en interoperabiliteit
  • Regelgevingskaders per land
  • Best practices uit pilotprojecten
  • Markttoegang, businessmodellen en aggregatorrollen

Deze kennis passen we direct toe in onze adviezen aan Nederlandse klanten. Of je nu zoekt naar beleidsrichting of technische uitvoering: met V2G-hub staat EVConsult altijd op pole position.

Waar staan we nu?

We zitten in een cruciale transitiefase. De techniek werkt (tot op zekere hoogte), de voordelen en potentie zijn helder, maar de opschaling vraagt visie, samenwerking en beleid. Wanneer bidirectioneel laden breder inzetbaar wordt, is afhankelijk van de daadkracht van beleidsmakers en ondernemers.

Welke use cases hebben op dit moment de meeste potentie?

1. Publieke Vehicle-to-Grid in combinatie met deelmobiliteit

Vehicle-to-Grid (V2G) is het meest eenvoudig op te schalen in situaties waarin het eigenaarschap van voertuigen, laadinfrastructuur en netaansluiting in één hand is. Een praktijkvoorbeeld hiervan is de toepassing van V2G binnen deelmobiliteitssystemen, zoals momenteel succesvol gebeurt in Utrecht. In zulke gevallen ontstaat een goed af te bakenen en technisch beheersbare infrastructuur, waarmee V2G op lokaal niveau efficiënt kan worden ingezet.

Door deelauto’s bidirectioneel te laden, kunnen ze worden ingezet voor het verlichten van netcongestie en voor het laden op momenten dat duurzame stroom beschikbaar is. Dit concept is in principe overal in Nederland toepasbaar. Gemeenten die via concessies werken en gemeenten met een open marktmodel kunnen opschaling stimuleren door bidirectionele laadpunten specifiek voor deelmobiliteit aan te besteden. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) regio’s kunnen hierbij een coördinerende rol spelen om de potentie van de auto als batterij voor het energienet verder te benutten.

2. Vehicle-to-Building in combinatie met lokale opwek voor asset- en fleet owners

De inzet van Vehicle-to-Building (V2B) in combinatie met lokale opwek stelt fleet- en asset owners in staat om hun energiehuishouding strategisch te optimaliseren. Enerzijds maakt V2B het mogelijk om bedrijfsactiviteiten uit te breiden of voort te zetten ondanks knelpunten op het elektriciteitsnet — een cruciale factor in tijden van toenemende netcongestie. Anderzijds biedt het directe kansen om financiële voordelen te behalen: door elektriciteit slim in te kopen op momenten met lage tarieven en terug te leveren tijdens prijspieken op de EPEX spotmarkt, ontstaat er een aantrekkelijk verdienmodel. In feite fungeert de organisatie als een eigen virtual power plant.

Daarnaast helpt deze aanpak bij het maximaal benutten van zelf opgewekte duurzame energie. In plaats van teruglevering tegen een lage vergoeding, kan deze lokaal worden opgeslagen en afgestemd op het eigen verbruikspatroon. Tot slot biedt deze use case een uitgelezen kans om met concrete showcaseprojecten innovatie zichtbaar te maken en verdere verduurzaming intern en extern uit te dragen.

Daarnaast is concrete strategie- en beleidsvorming over de inzet van bidirectioneel laden voor overheden essentieel. Zonder plan, geen uitvoering.

Klaar voor een slimme energietoekomst?

Wil je als organisatie bijdragen aan een stabieler, slimmer energiesysteem én kosten besparen? Dan is het tijd om bidirectioneel laden serieus te nemen. Maak nu een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking.