Het Europese hoogspanningsnet stabiel houden met je elektrische auto? Het kan!

29-10-2018

Onderzoek naar de mogelijkheden van V2G & V1G technologie en de balancering van elektriciteitsnetten (FCR)

V2G technologie

Auteur: Stephanie Verlinden

In het kader van het Clean Power for Transport actieplan van de Vlaamse Overheid, zijn Elia, Enervalis en EVConsult samen een pilot project gestart om de mogelijkheden van V2G technologie te onderzoeken. Specifiek wordt gekeken naar hoe elektrische voertuigen (EV’s) en deze V2G technologie kunnen bijdragen aan een stabiele en efficiënte energievoorziening.

Kies het juiste laadmoment

Naarmate er steeds meer EV’s bijkomen, is er niet zozeer een probleem wat betreft bijkomende capaciteit voor elektriciteitsproductie, maar eerder wat betreft het moment waarop we deze wagens laden. Indien dit op een niet-sturende manier plaatsvindt, kan dit voor problemen zorgen bij het balanceren van de elektriciteitsnetten. Het is dus van belang slim te laden en de juiste laadmomenten te kiezen op basis van het aanbod en verbruik van (hernieuwbare) energie.

Veelzijdige inzet van elektrische wagens

In dit onderzoek focussen we concreet op de mogelijkheden om de opgeslagen energie in EV-batterijen in te zetten op de FCR (Frecuency Containment Reserve) markt. FCR verwijst daarbij naar energiereserves die continu zeer snel door de TSO ingezet worden om het net te balanceren en dreigende tekorten op te vangen. V2G duidt hierbij op de technolgie die het mogelijk maakt om het traditionele éénrichtingsverkeer van het laden; stroom die van het net naar de EV batterij gaat, om te zetten in tweerichtingsverkeer. Met deze V2G laadinfrastructuur kan de EV energie ‘injecteren’ in het net. Dit komt vooral van pas bij momenten van piekbelasting. Aangesloten EV’s kunnen dan op die momenten dreigende tekorten opvangen en voorkomen. Dit is bovendien ook het eerste project in zijn soort dat zowel V2G als V1G technologie combineert. Naast tests met de allernieuwste V2G laders, worden ook een groot aantal V1G laders ingezet om bijkomende data te verzamelen. Deze eerste generatie slimme laders kunnen reeds hun laadsnelheid aanpassen en zo ook reageren op de vereisten van het net. Deze nieuwe stuurbare technologie maakt dat we onze elektrische wagens veelzijdiger kunnen inzetten, zeker als je weet dat de gemiddelde EV vaak tot 90% van de tijd geparkeerd staat en de opgeslagen energie niet meteen nodig heeft.

Voor de realisatie van dit project zijn zowel de steun van Elia, de Belgische transmissienetbeheerder, als de technische ondersteuning van Enervalis, die de vereiste informatiesystemen voorziet, essentieel.

Wilt u meer weten over het onderzoek naar de mogelijkheden van Slimladen? Neem dan contact op met Stephanie Verlinden, s.verlinden@evconsult.nl

Of vul onderstaand formulier in, u ontvangt spoedig onze reactie!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel deze pagina