Provincie Utrecht zet vol in op 100% elektrische bussen

22-08-2018

EVConsult levert bouwstenen voor de vervangingsopgave

Auteur: Bibi Fabius

Wacht je tot het einde van de concessieperiode en vervang je oude dieselbussen door de schoonste technologie? Of stap je meteen over op elektrische bussen? De provincie Utrecht kiest voor het laatste. In het korte tijdsbestek van vier maanden componeerde een provinciale werkgroep samen met EVConsult de bouwstenen voor de vervangingsopgave, qua bustype, laadinfrastructuur en financiën.

Het gaat om 142 dieselbussen, waarvan het leasecontract eind 2019 afloopt. De concessie gaat echter nog door tot en met 2023. ‘We hadden ook kunnen kiezen voor de schoonste diesels,’ zegt Pieter Tanja, procesbegeleider van de vervangingsopgave bij de provincie. ‘Maar dat past niet bij onze ambities. In het coalitieakkoord is opgenomen dat in 2028 alle busvervoer in Utrecht zero emissie is. Dan moeten we nu meteen aan de slag. De bussen die we gaan kiezen en de laadstrategie zetten we door naar de volgende concessie. En nu doen we waardevolle ervaring op, die we bij de volgende concessie kunnen inzetten bij de elektrificatie van het resterende wagenpark’.

Op 1 november dit jaar moet de beslissing over de vervangingsopgave worden genomen. In vier maanden tijd, onder hoge druk, leverde een provinciale werkgroep samen met EVConsult een gedegen onderbouwing van die beslissing. Pieter: ‘We hebben ons eerst een beeld gevormd van de beschikbare technieken en laadstrategieën. Vervolgens hebben we een aantal voorbeeldlijnen met verschillende karakteristieken doorgerekend. Daarbij hebben we gekeken hoe en waar het beste geladen kan worden en wat dat voor ruimtelijke consequenties heeft. De antwoorden op deze vragen hebben we neergelegd in bouwstenen. Met die bouwstenen kan de provincie nu zelf de doorvertaling maken naar het gehele lijnennet.’

Meetbare factoren of ‘bouwstenen’ zijn van invloed op de mogelijkheden en kosten voor e-bussen

Zo maken meer laadtijd, een kortere ritlengte (afstand tussen twee laadlocaties) en een hoog aantal kilometers per dag een omloop interessant voor de introductie van e-bussen. Daarnaast is het belangrijk om per omloop te kijken naar de ruimtelijke inpassing en realisatie van de netaansluiting voor de benodigde laadinfrastructuur.

Gevraagd naar de wijze lessen van het project, antwoordt Pieter: ‘Het is zeer waardevol om in een dergelijke opgave samen te werken met je ketenpartners. In de provinciale werkgroep zaten naast de provincie Utrecht ook de gemeente Utrecht, de vervoerder en de netbeheerder.

“EVConsult als onafhankelijke EV-consultant leverde waardevolle input en versnelde het proces.”

Zo hebben we in een zeer kort tijdsbestek een goed antwoord op de vervangingsvraag gekregen.’

Wilt u meer weten over onze werkwijze bij vervangingsopgave’s voor zero-emissie vervoer? Neem dan contact op met Bibi Fabius, b.fabius@evconsult.nl

Of vul onderstaand formulier in, u ontvangt spoedig onze reactie!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel deze pagina