Nederlandse EV ontwikkelingen maken indruk in Spanje

01-12-2015

In Nederland neemt de populariteit van elektrisch vervoer (EV) gestaag toe. Het straatbeeld vult zich langzaam maar zeker met meer laadpunten en (plug-in) EV’s. Een goede ontwikkeling, maar vindt deze tendens ook in andere landen plaats en hoe wordt er internationaal gezien tegen Nederland aangekeken?

Maandag 23 november was ik namens EVConsult door de organisator (AEDIVE) van het ‘Congreso Europeo del Vehículo Eléctrico’ uitgenodigd om een verhaal te houden over elektrisch vervoer in Nederland en met name om over projecten in Amsterdam te spreken. Een ideale gelegenheid om de ontwikkeling van EV in verschillende landen met elkaar te vergelijken.

Alle aanwezigen van het congres waren het er over eens: ‘EV heeft de toekomst en de transitie van conventioneel naar elektrische mobiliteit zal in de nabije toekomst plaatsvinden’. Wat echter opvalt is dat ondanks deze positieve houding de implementatie van EV projecten in Spanje nog ver achter ligt bij andere landen in Europa. Structurele visie en steun vanuit de overheid ontbreken, waardoor er nauwelijks succesvolle EV projecten van de grond komen. Een aantal politieke zwaargewichten kondigden gelukkig aan dat er de komende jaren miljoenen extra geïnvesteerd zullen worden in alternatieve mobiliteit in Spanje.

De ambitie is in ieder geval aanwezig en grote bewondering is er voor met name Amsterdam: duizenden laadpunten op straat, succesvol EV autodelen, taxibedrijven waarbij de gehele vloot uit EV’s bestaat, duurzame taxistandplaatsen om EV verder te stimuleren en bedrijven die elektrische trucks inzetten om hun goederen in de stad te bezorgen zijn allemaal voorbeelden die indruk hebben gemaakt in Spanje. Ook hebben deze projecten laten zien dat EV niet alleen in theorie veel potentie heeft, maar dat EV al op grote schaal in de praktijk kan worden gebracht.

IMG_3750Nu maar hopen dat ook in Spanje, net als in Nederland, succesvolle EV projecten worden uitgevoerd. De interessante dag heeft in ieder geval aangetoond dat zowel de Spaanse publieke als de private sector de noodzaak en potentie van EV zien. Naast de in de ochtend toegezegde miljoenen werd er in de prachtige residentie van de Franse ambassadeur in Madrid ook nog een samenwerkingsverband ondertekend. In aanloop naar de klimaattop COP21 in Parijs spraken de Spaanse minister van landbouw en milieu, de Portugese minister van milieu en energie en de Franse ambassadeur af om gezamenlijk het gebruik van alternatieve energieën in de transportsector te bevorderen. Mooie woorden, maar het is wel tijd dat er daadwerkelijk actie wordt ondernomen.

Onder genot van de in overvloed aanwezige Champagne, Franse kaas en Spaanse ham en tijdens het sterrendiner in het indrukwekkende 19e eeuwse ‘Casino de Madrid’ zijn de meningen in ieder geval eensgestemd: Spanje zal in EV investeren en het is mogelijk om succesvolle EV projecten, zoals ik bijvoorbeeld met Amsterdam heb laten zien, uit te voeren.

Als de ontwikkeling van EV in Spanje de komende jaren even goed wordt georganiseerd zoals dit congres, zal het niet lang duren voordat Spanje het Nederlandse voorbeeld volgt. De ambitie van zowel de publieke als de private sector is er, maar of de transitie van conventionele voertuigen naar EV ook in gang gezet gaat worden, zullen we de komende jaren merken.

Deel deze pagina