De vijf must-do’s voor een duurzaam transferium voor elektrisch vervoer

07-02-2018

duurzaam transferium

© Illustratie Ballast Nedam Parking

Komend voorjaar wordt in ‘s-Hertogenbosch het ‘groenste transferium van Nederland’ opgeleverd. Het transferium met een parkeergarage voor 1100 auto’s en 260 fietsen, zal in plaats van energie te verbruiken, energie opleveren om elektrische bussen, auto’s en fietsen van stroom te voorzien. In dit artikel beschrijft Ruud van Sloten, adviseur bij EVConsult de vijf belangrijkste voorwaarden waar het transferium aan moet voldoen om op de lange termijn ook duurzaam te kunnen zijn.

1. Kies voor lokale, duurzame energieopwekking voor een directe energievoorziening
Het transferium in ‘s-Hertogenbosch krijgt 1500 zonnepanelen met een vermogen van 330Wp op het dak, meer dan genoeg om het gebouw zelf van energie te voorzien. De ruimte op het transferium wordt hierdoor optimaal benut en de zonnepanelen resulteren in een energieleverend transferium.

2. Gebruik de opgewekte energie zo efficiënt mogelijk om energieverlies en kosten te besparen
Dit kan het beste door de opgewekte energie zo lokaal mogelijk te leveren. In ‘s-Hertogenbosch wordt de opgewekte energie gebruikt voor het opladen van elektrische fietsen en auto’s die er geparkeerd staan en elektrische bussen die er stoppen.

3. Ontwerp een slimme energie-infrastructuur om pieken en dalen op te vangen
De momenten waarop energie wordt opgewekt en energie wordt gevraagd zijn niet altijd in balans. Om de energie toch lokaal te kunnen gebruiken en een zwaardere netaansluiting te voorkomen, kan de opgewekte energie tijdelijk worden opgeslagen. Bij het transferium in ‘s-Hertogenbosch gebeurt dit door middel van een externe batterij die de opgewekte energie kan opslaan. Hierdoor kan de benodigde energie voor de auto’s en voor de bussen, die in korte tijd veel vermogen vragen, worden geleverd.

4. Kies een geschikte contractvorm om de exploitatie aantrekkelijk te maken
De investering in de zonnepanelen en in de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s en bussen brengt in de beginfase kosten met zich mee die later terugverdiend moeten worden. Om deze investeringen geen belemmering te laten zijn voor het realiseren van een duurzaam transferium, is het van belang om een slimme contractvorm te kiezen waarbij marktpartijen worden uitgedaagd om te innoveren. Bij het transferium in ‘s-Hertogenbosch zijn marktpartijen uitgedaagd om een kostenneutraal aanbod voor exploitatie te doen.

5. Houd als overheid de regie, maar benut de kennis van anderen.
Een transferium is een voorziening met een publieke functie. Het is daarom van belang dat de overheid de regie houdt over de functionaliteit. Echter, om de doelstelling van een energieleverend transferium te bereiken is expertise van andere partijen hard nodig. In ‘s-Hertogenbosch is de gemeente de trekker van het project terwijl er nauw wordt samengewerkt met o.a. Enexis en dochter Enpuls om hun kennis over de energie-infrastructuur te benutten. Daardoor blijft het niet bij dromen, maar wordt een duurzaam transferium werkelijkheid.

Ruud van Sloten, adviseur bij EVConsult werkt in opdracht van Enpuls aan het Groene Transferium in ’s-Hertogenbosch.
Wil je meer weten over het Groene Transferium, neem dan contact op met Ruud van Sloten, r.vanvloten@evconsult.nl of bel 0646247105.

EVConsult draagt met onafhankelijk onderzoek en advies actief bij aan de versnelling van de transitie naar een wereld van 100% elektrisch vervoer.

 

Deel deze pagina