Elektrische bus verovert Nederland

26-11-2018

TCO Elektrische bus kan concurreren met dieselbus

elektrische bussen TCO

Door Bibi Fabius

In Europa is 1 op de 10 nieuwe stadsbussen elektrisch. Dit aantal zal snel stijgen, nu elektrische bussen niet alleen uitstootvrij, stiller en comfortabeler zijn, maar ook financieel aantrekkelijk. Nederland is een van de koplopers in Europa, met 320 elektrische bussen op de wegen. Dat is goed nieuws, met het oog op het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer, waarin uiterlijk 2025 alle nieuwe OV-bussen uitstootvrij moeten rijden.

Uit een onderzoek van Transport & Environment blijkt dat de Total Cost of Ownership (TCO) voor elektrische bussen gelijkwaardig of zelfs beter is dan de TCO voor dieselbussen als de gezondheidskosten gerelateerd aan luchtvervuiling en geluidshinder worden meegerekend.

Mooi nieuws, maar het kan nog beter! In ons werk zien we namelijk dat de inzet van e-bussen op bepaalde lijnen in Nederland nu al financieel interessanter is dan inzet van dieselbussen, zèlfs zonder gezondheidskosten mee te rekenen. De aanschafprijs van een elektrische bus is aanzienlijk hoger dan bij een dieselbus, maar dankzij lagere kosten voor verbruik en onderhoud is de Total Cost of Ownership (TCO) nu al aantrekkelijk.

De belangrijkste instrumenten om de kosten te verlagen zijn het verlengen van de afschrijvingstermijn voor bussen en laadinfrastructuur. Ook kan de investering in laadinfrastructuur apart worden beschouwd, zoals dat ook vaak bij dieselbussen gebeurt. Met de dalende prijzen en het stijgende aanbod van elektrische bussen, zal de TCO verbeteren en de overstap voor steeds meer lijnen aantrekkelijk worden.

Lees hier meer over onze werkwijze bij een vervangingsopgave voor zero-emissie busvervoer? Eerder ondersteunden wij onder andere de Provincie Utrecht bij de overstap naar 100% elektrisch bussen.

Meer weten over de mogelijkheden voor inzet van elektrische bussen? Neem contact op met Bibi Fabius, via b.fabius@evconsult.nl

Deel deze pagina