Eerste laadplein elektrisch rijden in Rotterdam

09-11-2018

Aan de Veerhaven in het Scheepvaartkwartier

Laadplein Veerkracht Rotterdam

Via Rotterdam.nl

Rotterdam heeft sinds 6 november een laadplein voor elektrische auto’s. Aan de Veerhaven. Het laadplein bestaat uit tien laadpunten. De gemeente zet hiermee een nieuwe stap op weg naar een stad waar in 2050 geen CO2 meer wordt uitgestoten.

Een laadplein is een cluster van een groot aantal laadpalen op één plek. Doordat de elektronica in één centrale kast zit, kan de stroom gelijkmatig over de auto’s worden verdeeld. Met het laadplein aan de Veerhaven wil de gemeente ervaringen opdoen voor toekomstige laadmogelijkheden. Zo bekijkt ze bijvoorbeeld hoeveel kosten ze hiermee kan besparen in vergelijking met de plaatsing van losse laadpalen.

Gebruiksgemak

Ook het gebruiksgemak voor de elektrisch rijder is onderdeel van de proef, die een jaar duurt. Hoeveel tijdwinst hebben gebruikers bijvoorbeeld doordat ze minder lang hoeven te zoeken naar een laadmogelijkheid? De gemeente gaat tijdens de proef ook na hoe omwonenden van het laadplein de voorziening ervaren. Een laadplein heeft in ieder geval als voordeel dat het aanleggen van het plein efficiënter is dan losse palen. Dit omdat de werkzaamheden in één keer plaatsvinden.

Vier van de tien parkeerplekken op het laadplein aan de Veerhaven zijn alleen bedoeld voor elektrische auto’s. Van de andere zes plekken mogen ook rijders van niet-elektrische auto’s gebruikmaken. Als de vier ‘exclusieve’ laadplekken veel gebruikt worden dan kan de gemeente ook de zes overige parkeerplekken alleen voor elektrische auto’s inrichten.

 

Momenteel zijn er zo’n 1.800 openbare laadpunten in Rotterdam, die allemaal twee laadpunten hebben.

 

Laadprijs

Het eerste Rotterdamse laadplein is aan de Veerhaven gevestigd omdat er in dat gebied veel elektrisch rijders zijn. Daarnaast hebben bewoners en ondernemers in dit gebied op eigen initiatief bij de gemeente aangegeven dat ze meer laadpunten willen. Ook hebben zij meegedacht over de naam van het laadplein (‘Veerkracht’).

ENGIE exploiteert het laadplein. De laadprijs is gelijk aan dat van de laadpalen (€0,26/kWh exclusief BTW). Het laadplein is de eerste plek in Rotterdam waar elektrisch rijders ook contractloos (zonder laadpas) kunnen betalen. Gebruikers kunnen via de app ‘Laadpaal app/Last Mile Solutions’ en ‘Paypal’ betalen en de laadsessie starten en beëindigen.

Innovatieve oplossingen 

Ook in andere delen van Rotterdam neemt momenteel de vraag naar elektrisch laden flink toe. De gemeente stimuleert elektrisch rijden en wil het netwerk van laadpalen inrichten op basis van de behoefte van de elektrisch rijder. Hierbij kijkt de gemeente naar innovatieve oplossingen, waaronder laadpleinen. Tot nu toe plaatste de gemeente alleen losse laadpalen. Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Momenteel zijn er zo’n 1.800 openbare laadpunten in Rotterdam.

EVConsult

Als onderdeel van het team zero emissie mobiliteit van de gemeente Rotterdam heeft EVConsult het projectmanagement voor de realisatie van het eerste laadplein voor elektrische auto’s van Rotterdam gedaan. EVConsult helpt in het komend jaar met de monitoring van de proef om lessen over het gebruik van het laadplein te trekken en te vertalen naar toekomstig laadbeleid in de gemeente.

Het lees het hele artikel hier.

Bent u benieuwd op welke slimme manieren u om kunt gaan met de toenemende vraag naar laadinfrastructuur. Neem dan contact op met Frans van Herwijnen, f.vanherwijnen@evconsult.nl.

Lees hier meer over hoe met slim laden netwerkverzwaringen te voorkomen zijn.

Deel deze pagina