Wie had gedacht dat Roos van der Ploeg en Roland Steinmetz nog eens naar een echte Duitse truckersbeurs zouden gaan? Wij niet. Maar we waren er toch! En dat is omdat elektrisch vervoer ook bij bussen en trucks zijn intrede heeft gedaan, een hele grote en mooie stap. Hierbij onze bevindingen van de IAA Hannover:
Groot: e-busjes en licht trucks
Volkswagen lanceerde de elektrische Crafter met een range van 200 km.
De eerste 8+1 elektrische bus van VDL werd gepresenteerd en Iveco presenteerde een 7 meter e-bus, ruim genoeg voor 16 zitplaatsen. Deze modellen zijn gewoon te koop maken de elektrificatie van doelgroepenvervoer en binnenstedelijke distributie mogelijk.
Het prototype van de Vision VAN van Mercedes tilt elektrische stedelijke distributie naar een hoger niveau. De VAN heeft 2 drones op het dak, die geheel automatisch pakketjes vanuit de bus verder de stad in kunnen vervoeren.
Groter: de E-volutie van de bus

Grootst: de elektrische truck
In de categorie grootst werden op de IAA de eerste prototypes van volledig elektrische trucks gepresenteerd door MAN en Daimler. De verwachting is dat in 2020 de eerste truck op de markt komt. Met een batterijcapaciteit van 212 kWh en een intelligent energiemanagementsysteem wordt de truck klaargestoomd voor ‘Truck2Grid’. In tegenstelling tot de (hybride) elektrische truck van Scania die in samenwerking met Siemens laad met een pantograaf via de bovenleiding op de snelweg, zijn de trucks van MAN en Daimler gericht op regelmatig snelladen middels een CCS stekker.
Kortom een prachtige dag in Hannover waarin het duidelijk is dat we aan de vooravond staan van weer een nieuwe transitie naar Zero Emissie, die van zwaar vervoer.